اشتیاق مرلو-پونتی برای پژوهش در «آرشیو هوسرل» و تکمیل پدیدارشناسی ادراک

چندی پس از مرگ هوسرل در سال 1938، در دوره‌ای که اوج قدرت نازی‌ها بود، و هوسرلِ یهودی‌زاده یکسره مغضوب، تعدادی از دوستان و شاگردان وی تصمیم می‌گیرند دست‌نوشته‌های پرشمارش را از آلمان خارج کنند. دست‌نوشته‌ها با کمک هرمان فان بردا [Herman Van Breda]، فیلسوف فرانسیسکن، و اویگن فینک [Eugen Fink]، معتمدترین شاگرد هوسرل، به لوون در بلژیک انتقال می‌یابند و فان بردا در دانشگاه کاتولیک لوون «آرشیو هوسرل» را پایه‌گذاری می‌کند.
در مارس 1939 مرلو-پونتی، که در حال پژوهش در باب «پدیدارشناسی ادراک» است، برای فان بردا نامه‌ای می‌نویسد تا اولین پژوهشگرِ خارج از لوون باشد که درخواست استفاده از «آرشیو هوسرل» را می‌دهد. نامه از این قرار است:

دوشنبه، 20 مارس، ⟨1939⟩
جناب [فان بردا]،
به توصیه‌ی آقای ژان هرینگ [Jean Héring]، بنده جسارتاً می‌خواهم از شما اطلاعاتی درباره‌ی میراثِ [Nachlass] هوسرل درخواست کنم. عذر می‌خواهم که زحمت پاسخ‌دهی را به شما تحمیل می‌کنم. من در حال حاضر پیگیرِ مطالعاتی در باب «پدیدارشناسی ادراک» هستم و بدین منظور بسیار برایم ثمربخش خواهد بود اگر از [مطالب] جلد دومِ ایده‌ها مطلع شوم. تصور می‌کنم [از این اثر] نسخه‌ای ماشین‌نوشته وجود داشت که شاگردان هوسرل بدان رجوع می‌کردند. آیا این نسخه همچنان موجود است، و آیا گمان می‌کنید که من بتوانم در لوون از آن استفاده کنم؟ اگر از نظر شما به نامه یا معرفی‌نامه‌ای از پروفسور برونشویگ [Brunschvicg] یا پروفسور دیگری نیاز است، بی‌نهایت سپاسگزار خواهم شد که بنده را باخبر کنید.
با اجازه سؤالی [نیز] در این باره داشتم که آیا اثر فینک، که قطعه‌ای از آن اخیراً در [مجله‌ی] “Revue internationale de philosophie” آمده است به‌زودی در بلژیک منتشر می‌شود.
نهایتاً اینکه من نتوانسته‌ام از اثری از هوسرل که لاندگربه [Landgrebe] پس از مرگ وی […] در پراگ منتشر کرد ⟨یعنی تجربه و حکم⟩ نسخه‌ای تهیه کنم. انتظار ندارم به این زودی پاسخی از پراگ دریافت کنم. در این فکرم که آیا این کتاب در بلژیک در دسترس است؟ (در پاریس هیچ‌جا آن را ندیده‌ام). اگر چنین است، بسیار ممنون می‌شوم اگر به بنده بگویید. سخت مشتاقم که آن را بخوانم، چرا که پروفسور کویره [Koyré] نگارش مقاله‌ای در گرامیداشت هوسرل برای شماره‌ی بعدی “Recherches philosophiques” را به من محول کرده است.
با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X